Kidung
Pangadhuh 3:22-33
Sedaya manungsa mesthi ngadhepi perkawis, dadosa
ingkang entheng punapadene ingkang awrat. Perkawis ingkang dipunadhepi
jalaranipun saged saking tiyang sanes, saged ugi saking diri pribadi. Mbokbilih
ugi saking kersanipun Gusti, ingkang ngaggem perkawis supados manungsa enget
dhateng Panjenenganipun.
Pancen nalikanipun perkawis punika kelampahan, mboten wonten ingkang
purun nampi kanthi bingah. Namung menawi sampun ngadhepi, purun mboten purun
kedah mbudidaya supados uwal saking perkawis. Lajeng kadospundhi caranipun?
Kitab Kidung Pangadhuh kaserat antawis taon 587-538 SM dening Nabi
Yeremia ingkang sacara langsung ningali prahara ingkang dipunadhepi bangsa
Israel. Bangsa Israel kagecak perang lan
dipunkuwaosi dening bangsa Babel. Padaleman Suci ingkang endah ing Yerusalem
kabesmi radin kaliyan siti. Bangsa Israel sami kabuwang ing tanah pangawulan
Babel. Ing tanah pangawulan para tiyang Yahudi sami ngraosaken panandhang
ingkang awrat. Ningali kawontenan punika, mila Nabi Yeremia nyerat Kitab Kidung
Pangadhuh ingkang isinipun nedahaken kaprihatosan ingkang lebet dhateng kitha
Yerusalem lan bangsa Israel umat kagunganipun Gusti.
Wonten ing salebeting prihatos, Nabi Yeremia ugi nglairaken
paseksinipun, bilih Gusti Allah punika sejatosipaun Allah ingkang sejati lan
adiling pakaryan lan kamirahanipun. Senajan Gusti Allah masrahaken umatipun
kapeteg ananging ugi nedahaken welas asihipun dhateng umat ingkang kebak ing
pangajeng-ajeng dhateng Panjenenganipun. Awit kadosdene ingkang kaserat ing
ayat 22-23, Panjenenganipun punika Allah ingkang luber ing sih kamirahanipun
lan sih piwelasipun ingkang tanpa kendhat.
Adhedasar pangaken ingkang mekaten mila kita saged manggihaken sifat
lan sikaping Allah ingkang kasebataken ing ayat salajengipun setunggal baka
setunggal dening Nabi Yeremia (ayat 31) “Awit Pangeran Yehuwah anggone nyebratake
ora ing salawase”; (ayat 32) “amarga
sanadyan Panjenengane maringi kaprihatonan, iya nuli paring palimirma”;
(ayat 33) “awit ora kalawan
lila-legawaning galihe Manawa maringi kasusahan lan kaprihatosan.”. Menawi
kagambaraken sifat lan sikaping Allah kadosdene unen-unen jawi inggih punika “tega patine ora tega larane”.
Senajan Bangsa Israel asring mbalela lan nerak paugeranipun Gusti,
ananging Panjenenganipun tetep lube ring katresnan. Punika ingkang katedahaken
dening Nabi Yeremia dhateng bangsa Israel, awit bangsa punika angel nampi
perkawis kanthi wicaksana, asring njalari nglepataken Gusti ing perkawis
ingkang dipunadhepi. Nyatanipun, Gusti Allah tetep ngluberaken sih piwelas lan
katresnanipun. Awit saking punika, Nabi Yeremia paring pambereg dhateng bangsa
Israel supados :
1.
(Ayat 26) “Becik manawa wong nganti-anti marang
pitulungane Sang Yehuwah kalawan sabar.” Menawi tiyang taksih nggadahi
pangajeng-ajeng ateges piyambakipun taksih kepingin gesang. Semanten ugi
ingkang kinersakaken saking ayat punika, Yeremia mbereg dhateng bangsa Israel
supados tetep nggadahi pangajeng-ajeng kalawan sabar dhumateng pitulunganipun
Gusti senajan nembe ngadhepi pameteg. Gusti Allah Mahamirah, kamirahanipun
keparingaken dhateng saben tiyang ingkang ngajeng-ajeng kanthi andhap asor lan
pamratobat. Pamberegipun Yeremia punika meh sami kaliyan tembung jawi ingkang
mekaten “lagi didhanger, sing sabar”.
2.
(Ayat 27) “Becik
Manawa wong lanang mikul pasangan nalika nome”. Tegesipun, bangsa Israel
kedah ngaturaken panuwun dene ing sisaning Israel ingkang taksih gesang
kaparingan pasangan (kabuwang, katindhes, kaaniaya). Awit ing kawontenan punika
bangsa Israel sangsaya kakiyataken.
3.
(ayat 28) “Iku
lungguha dhewekan lan menenga, manawa lagi dietrapi dening Pangeran Yehuwah.” Liripun
mboten ateges lungguh kalih ngalamun, ananging kendhel (wening) ing manah.
Ngraos-raosaken punapa ingkang kinersakaken dening Gusti ing gesang. Mboten
sedaya perkawis saged dipunrampungi kanthi tumindak, ananging saged kemawon
kanthi wening. Awit wonten perkawis ingkang rampungipun awit pitulunganipun
Gusti. Milanipun, kita cekap “lungguh dhewekan lan meneng madhep saha sambat”
ing ngarsanipun Gusti.
4.
(Ayat 29) “Ambruka
lan nempelna raine ing lebu, bokmanawa isih ana pangarep-arep.” Lumantar
Pangandika punika, Nabi Yeremia ngersakaken supados bangsa Israel mboten namung
nggetuni lelampahanipun. Mboten ugi nglepataken Gusti, ananging kinanthi getun
lan ngakeni sedaya dosa lan kalepatanipun dhumateng Gusti.
5.
(Ayat 30) “Pipine
diulungna marangg kang napuk, dinganti wareg anggone dipoyoki.” Ingkang
baken saking sedaya kalawau (ayat 26-29), Nabi Yeremia ngajak dhateng bangsa
Israel supados langkung diwasa ngadhepi lelampahan ing tanah pangawulan. Kasunyatanipun,
bangsa ingkang kapilih sampun kabuwang ing tanah pangawulan; mboten kajen ing
ngajengipun tiyang Babel; kedah ngadhepi panganiaya, kasingkiraken, lan dados
batur. Ananging sedaya kalawau kedah dipuntampi minangka sarana pasinaoning
gesang lan iman dhumateng Gusti.
Semanten ugi tumrap kula lan panjenengan, mbokbilih asring kita
ngadhepi kawontenan kadosdene bangsa Israel. Ngraosaken panandhang ingkang
awrat lan meteg ing manah lan pamikiran. Ananging lumantar pangandika punika
kita sami kaengetaken bilih kita kedah tetep ngadhepi kanthi tatag, nampi
kanthi kebak ing pangajeng-ajeng, sumendhe dhateng Gusti lan tetep mbudidaya
nglampahi kanthi tanggel jawab. Pancen perkawis ingkang mboten gampil
nalikanipun kapeteg kedah tetep mandheng dhumateng Gusti lan nindakaken tanggel
jawabipun Gusti. Ananging menawi katindakaken kanthi kebak ing pangajeng kita
badhe nampi berkahipun, awit “sih
kamirahane Pangeran Yehuwah iku tanpa pedhot, lan sih-kawelasane ora ono
enteke.”
POKOK PIREMBAGAN :
1.
Punapa ingkang asring
kita tedahaken, nalika ngadhepi perkawis gesang ingkang awrat?
2.
Punapa tegesipun tembung
jawi “lagi didhangir, sing sabar” sambet kaliyan panampi kita minangka tiyang
pitados nalika ngadhepi perkawis ingkang awrat?
3.
Ingkang rawuh PA,
kaaturan paring paseksi bab sih katresnanipun Gusti ingkang luber nalika
ngadhepi perkawis gesang ingkang awrat (paringana contoh ingkang nyata).
No comments:
Post a Comment